Testbädden InnoMera får näringslivet, civilsamhället, akademin och kommuner att dela kunskaper och för att utveckla välfärdsteknik.

Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Digital aktivitetsskärm i daglig verksamhet (LSS)

Idag är det krångligt och svårt att använda smart teknik för personer som har fysiska och kognitiva utmaningar. Det innebär att deltagare i daglig verksamhet (enligt LSS), inte har tillgång till den nya tekniken. Detta kan leda till ökat utanförskap, som kan leda till minskat självförtroende, passivitet, samt ökad ohälsa.

Rapporten presenterar resultatet från ett test med en digital aktivitetsskärm, Yeti tablet, som testats i en daglig verksamhet i Örebro kommun. Yeti tablet är en digital aktivitetsskärm som innehåller många olika digitala aktiviteter för olika målgrupper. Syftet med testet var att utvärdera om lösningen bidrar till ökad aktivitet och ökat deltagande i daglig verksamhet.

Detta vill vi uppnå

Ökad möjlighet till fysisk aktivitet som leder till ökat välmående och minskad risk för ohälsa. Social samvaro genom ökat samspel som leder till ökad gemenskap. Väcka nyfikenhet och stimulera sinnen som kan resultera i ökat välmående. Underlättar för personalen som enkelt kan sätta i gång aktiviteter i verksamheten.

Lösning som testas

Yeti tablet är en stor mobil interaktiv skärm på ställning som går enkelt att flytta runt i verksamheten. Skärmen innehåller en mängd appar (60) och det går att koppla upp sig mot internet, för att exempelvis lyssna på musik, kolla på YouTube och dylikt. Till skärmen finns prylar som används för att interagera med apparna på skärmen. Skärmen är tålig och det går att kasta saker mot skärmen (exempelvis en mjuk boll) utan att det skärmen går sönder. Utbudet är stort som exempelvis; bowling, dreja, hänga gubbe, plocka ägg, pussel och bingo.

Genomförande

  • Den dagliga verksamheten där testet genomfördes består av flera grupper och har tidigare varit ett s k Dagcenter. Under testfasen använde grupperna aktivitetsskärmen på olika sätt och i olika omfattning.
  • Det fanns en utsedd ansvarig handledare i verksamheten, som tog det största ansvaret för att ha kontakten med leverantören och introducera skärmen för deltagarna. Det var i handledarens grupp som deltagarna använde skärmen i störst omfattning.
  • Skärmen användes på många olika sätt utifrån deltagarnas behov och intressen.

Resultat och lärdomar

I projektet identifierades två huvudintressenter: deltagarna och personalen i daglig verksamhet

I testet utvärderades hur (om) lösningen fungerade (tekniskt) i den befintliga miljön i den dagliga verksamheten, samt om lösningen kunde möta de identifierade behoven (se avsnittet identifierade behov i rapporten).

Tidsperiod och omfattning

Från hösten 2024 till hösten 2025.

Kvinna som interagerar med en aktivitetsskärm

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 16. September 2025