Appen som förändrade kommunikationen med anhöriga

Publicerad: 2024-05-06 12:51

Ett innovativt initiativ har tagit form på ett vård- och omsorgsboende i Örebro. Där har en digital kommunikationslösning testats, vilket inneburit stora förbättringar i kommunikationen mellan testpersonen och anhöriga.

Tre bilder, den första föreställer hyresgästen tillsammans med en kompis, den andra är en bild på anhörig och den tredje är hyresgästen som pratar med en anhörig via appen

Bild 1: Rolf visar appen för en vän på vårdboendet. Bild 2: Jeanette Johansson, anhörig. BIld 3: Rolf sitter på sitt rum och samtalar med en i familjen. Anhörig har samtyckt till publicering av samtliga bilder.

Att ha kontakt med sina anhöriga är ofta det viktigaste för att känna trygghet och minska ensamhet när en flyttar till ett vård- och omsorgsboende. När det blir svårt att upprätthålla en god kommunikation med familjen, på grund av digitalt utanförskap eller av andra anledningar, kan det skapa stor oro och minska både den enskildes och dess anhöriga självständighet och trygghet. Individen och dess anhöriga blir helt beroende av personal för att kunna kommunicera och ha kontakt. Alternativet är fysiska besök som ibland är svåra att genomföra.

På ett vård- och omsorgboende i Örebro har en familj initierat ett test av en kommunikationsapp för att möjliggöra självständig kommunikation. Testet, som pågick från juni 2023 till årsskiftet, utvärderades genom djupintervjuer med både anhöriga och arbetsterapeuter på boendet. Resultaten visade tydligt på behovet av enkla kommunikationslösningar för hyresgäster på vård och omsorgsboende och deras familjer.

Problem som uppstod innan testet

Innan testet identifierades stora bekymmer kring kommunikationen på boendet. Anhöriga upplevde att samtalen var korta och att det var svårt att prata fritt med sina nära och kära på grund av olika hinder, såsom upptagna telefonlinjer och bristande möjligheter till intim kommunikation. Denna brist på effektiva kommunikationsvägar ledde till ökad oro och känslor av ensamhet hos både hyresgäster och deras anhöriga.

- Rolf tyckte att det var väldigt jobbigt att behöva flytta. Han hade mycket ångest och kände sig isolerad från familjen. Han sökte därför mycket bekräftelse hos personalen och ställde frågor de hade svårt att svara på, som när vi skulle komma på besök, berättar Jeanette Johansson, anhörig till testpersonen.

Lösningen som testades

Den testade lösningen är en enkel digital kommunikationsapp som kan installeras på smartphones och iPads. Appen är lätt att använda och låter användaren svara på samtal genom att trycka på en knapp på en iPad som är placerad på ett visst ställe. Användaren kan också ringa genom att klicka på en bild av en anhörig. Endast kontakter som är förinställda i appen kan nås. Appen tillåter även att skicka bilder och göra videosamtal. Det finns möjlighet att begränsa åtkomsten till kontot.

- Han tror att det är en vanlig telefon och videofunktionen gör det enklare för oss att ta del av varandras vardag. I går satt vi och tittade på tv tillsammans, fast genom videosamtal på appen. Det känns som vanligt, säger Jeanette.

Ökad delaktighet och trygghet

Genom den digitala kommunikationslösningen kunde hyresgästerna delta i familjeaktiviteter via videosamtal och få stöd i vardagen genom enkel kommunikation med sina anhöriga. Detta skapade en känsla av samhörighet och delaktighet, vilket i sin tur minskade känslor av ensamhet och oro.

- När Rolf blir stressad för att han inte hittar tv-dosan kan han snabbt ringa mig som kan guida honom rätt eller påminna om saker, säger Jeanette.

Dessutom möjliggjorde den digitala kommunikationslösningen för personalen att få bättre förståelse för hyresgästernas känslor och behov, vilket bidrog till en ökad trygghet och välbefinnande för alla inblandade.

- Denna kommunikationslösning har underlättat otroligt mycket för vår familj. Rolf blir mer delaktig i vår vardag och vi blir mer delaktiga i hans. Rolf ringer och berättar vad han har gjort eller ska göra, exempelvis när han ska klippa sig eller har varit på olika aktiviteter. Vi ringer honom när vi hittar på aktiviteter med barnbarnen. Vi känner en stor lycka över den här lösningen, fortsätter Jeanette och hennes ögon tåras av tacksamhet.

Framtiden är nära

Det här testet visar potentialen på att satsningar gällande kommunikationen inom äldreomsorgen kan förbättra välbefinnandet för både den enskilde och familjen. Genom fortsatt utveckling och integration av liknande innovationer kan äldreomsorgens framtid präglas av ökad delaktighet, trygghet och gemenskap för alla inblandade.

Här kan du ta del av hela testet och slutrapporten.

Senast uppdaterad: den 7 maj 2024