
Närmare sex procent av svenskarna lever i digitalt utanförskap. Det betyder att de sällan eller aldrig använder internet. De som aldrig är på nätet är oftare äldre, lever på landsbygden och bor i hushåll med låga inkomster. (Källa: Internetstiftelsen)
Verksamheter i Örebro kommun ser detta utanförskap i mötet med invånare. Det kan handla om svårigheter att lära sig det som krävs för att exempelvis betala sina räkningar eller betala sin biljett på bussen.
Idag hamnar även verksamheter ofta i frågor från medborgare kring digitala tjänster. Det kan vara bibliotekarien, seniorlotsen eller undersköterskan. Då krävs det att hen får leta efter information på internet eller försöka stötta utifrån sin egen erfarenhet och förmåga.
Detta vill vi uppnå
Minskat digitalt utanförskap genom ökad kunskap om digitala tjänster. Att kommunen ska kunna stötta medborgare att lära sig de digitala tjänsterna själva, med hjälp av guiderna. Testa ett enklare verktyg som kan underlätta för verksamheten att lättare kunna hjälpa till.
Tre olika perspektiv:
- Medborgaren: Hur kan medborgare får en ökad digital kunskap och därmed minska det digitala utanförskapet?
- Medarbetaren: Hur kan medarbetare i Örebro kommun öka sin egen digitala kunskap men även vara ett stöd till brukare, kunder, gäster?
- Samhället: Hur kan fler invånare får en ökad digital kunskap som kan underlätta för samhällsutvecklingen och minska det digitala utanförskapet?
Lösning som testas
Från och med januari 2025 testar Örebro kommun att sprida digitala guider till invånare och medarbetare i form av ”DigiGuider”. Varje DigiGuide är en kort manual om digitala tjänster i pappersformat. Varje DigiGuide innehåller bilder och text. Läsaren kan lära sig av guiden på egen hand eller tillsammans med anhörig, medarbetare och i arrangerade kurser.
Varje DigiGuide ger pedagogiska instruktioner som syftar till att läsaren ska känna sig trygg och lära sig behärska ett visst område, exempelvis ladda hem appar, vanliga symboler och ChatGPT.
DigiGuiderna kan används i många olika syften. Det kan vara en service till medborgare på bibliotek och servicecenter. De kan användas av verksamheter i utbildningssyfte till medborgare, kompetensutveckla medarbetare och även användas av föreningar kopplade till kommunen som SeniorNet och PRO.
Genomförande
Alla medarbetare med ett e-postkonto i Örebro kommun har möjlighet att hämta guider och använda i sin verksamhet. Guiderna kan används i form av utbildningar för seniorer men även som intern kompetensutveckling för personalen.
Biblioteken erbjuder guiderna till medborgare som besöker biblioteket. Organisationerna PRO och SeniorNet har också tillgång till guiderna via kommunen.
Under avtalstiden har kommunen visningsställ från leverantören där Guiderna kan placeras vilket underlättar för medborgaren att ta en guide som passar för den digitala tjänsten.
Örebro kommun ansvarar för att dra ut guider och placera dom i ställen, samt att dela ut guiderna till samarbetspartners som SeniorNet och PRO.
Tidsperiod och omfattning
Under hela 2025. Från 7 januari 2025 till 31 december 2025.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 10 februari 2025