Testbädden InnoMera får näringslivet, civilsamhället, akademin och kommuner att dela kunskaper och för att utveckla välfärdsteknik.

Region Örebro län Region Örebro län

Digital kommunikationslösning

Finns det ett enkelt sätt för våra brukare att kontakta sina nära och kära?

Att ha kontakt med sina anhöriga är ofta det viktigaste för att känna trygghet och minska ensamhet. När det blir svårt att upprätthålla en god kommunikation med familjen, på grund av digitalt utanförskap eller av andra anledningar, kan det skapa oro och minskar både den enskildes och dess anhöriga självständighet och trygghet. Individen och dess anhöriga blir helt beroende av personal för att kunna kommunicera och ha kontakt. Alternativet
är fysiska besök som ibland är svåra att genomföra.

Detta vi vill uppnå

Hyresgäst:  

  • Bättre och enklare kontakt med familj
  • Ökad känsla av trygghet
  • Få stöd direkt via tekniken
  • Stödja den enskildes rätt till integritet

Anhöriga/familj:

  • Lugnare via direktkontakten
  • Minskad oro
  • Ökad känsla av kontroll

Verksamhet:

  • Ökad effektivitet
  • Ökad nöjdhet
  • Ökad trivsel och känsla av kontroll och att insatserna görs när det verkligen behövs

Lösning som testas 

Den tekniska lösning som testats är en digital förenklad kommunikationslösning i form av en app som installeras i smarta telefoner och i ipads. Appen är enkel att använda och användaren kan svara genom att trycka på en knapp i en uppsatt ipad och då kommer samtalen direkt in i exempelvis ipaden. Användaren kan också ringa på ett enkelt sätt, genom att klicka på en bild av en anhörig. Användaren kan enbart ringa de kontakter som är inlagda i appen. Det går att skicka bilder och direktsänd video. Det går att begränsa vilka som kan använda det enskilda kontot.

Genomförande

I testet deltog familjen som själva initierat testet. Testet genomfördes i hyresgästens lägenhet. Arbetsterapeut deltog i installationen och följde testet under testperioden.

Resultat och lärdomar

Vilka framgångsfaktorer har ni noterat under processen?

  • Att anhöriga kan bidra med ökad kvalitet i vården på många sätt
  • Att vara snabb på nya initiativ och kanske inte ha allt klart i förväg
  • Att lyssna ordentligt och ge utrymme för anhörigas egen berättelse

Har ni stött på några hinder under processen?

  • Informationssäkerhet
  • Vem ska betala? 

Lärdomar inför uppstart av nya tester

  • Att det finns intresse från anhöriga av att testa ny teknik
  • Stort behov av enkla lösningar som ger många effekter
  • Att vi behöver mäta hur tekniken påverkar arbetsprocesserna i verksamheten

Tidsperiod och omfattning

Testet genomfördes mellan juni 2023 – december 2023.

Tre bilder, den första föreställer hyresgästen tillsammans med en kompis, den andra är en bild på anhörig och den tredje är hyresgästen som pratar med en anhörig via appen

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 3 maj 2024