Testbädden InnoMera får näringslivet, civilsamhället, akademin och kommuner att dela kunskaper och för att utveckla välfärdsteknik.

Region Örebro län Region Örebro län

Digital vårdassistent

Kan vi hitta en lösning för att sluta störa de äldre på nätterna genom onödiga tillsynsbesök?

Tillsynsbesök på nätterna är vanligt inom vård- och omsorgsboenden. Personalen vill försäkra sig om att den äldre hyresgästen inte har ramlat eller slagit sig. Dessvärre innebär de nattliga besöken att många hyresgäster vaknar eller sover oroligt. Många äldre lider av demens och blir förvirrade av att vakna mitt i natten, de vet inte var de är och blir oroliga eller är redo för att gå upp. 

Nattillsynen kan också bidra till en etisk stress hos personalen som tvingas välja mellan hyresgästers behov. 

Detta vill vi uppnå

  • Att hyresgästerna får en ökad nattro och känner sig utvilade om dagarna. 
  • En bättre arbetsmiljö för personalen som slipper etisk stress och hög oro. 
  • Att vi blir en mer attraktiv arbetsgivare. 
  • Att fallolyckor minskar. 
  • En arbetsavlasning som innebär att personalen kan ge god hjälp till hyresgäster med större behov.

Genomförande

Örebro kommun har undersökt kvalitén och personalens arbetssituation. Detta har mätts genom så kallade etikronder, vilket innebär att de träffat personalgruppen och diskuterat om tekniken löser dessa etiska dilemman.

Det här testet är ett uppföljningsarbete utifrån ett avslutat test. Här kan du läsa mer.

Resultat och lärdomar

  • Att det finns ett stort intresse från personal och anhöriga av att testa ny teknik
  • Att trots allt strul med tekniken vill personalgruppen göra nya tester
  • Att det är viktigt att personalen är delaktiga från början och att de får en bra introduktion till hur tekniken fungerar
  • Genom att släppa in och samverka med forskare i tester blir utvärderingen både bättre och djupare
  • Att forskare deltar i det nära utvärderingsarbetet ökar känslan av professionalisering hos deltagarna i testet
  • Att chefer med mandat ger stöd till testverksamheter
  • Att det behöver vara en stabil verksamhet och engagerade chefer som vågar testa ny teknik och utmana det gamla vanliga sättet att arbeta
  • Att det behöver finnas stöd från IT avdelningen hela vägen från början till slut i tester
  • Att fastighetsbolaget och förvaltaren har en viktig roll i tester

Tidsperiod och omfattning

Test 1 genomfördes mellan november 2020 – juni 2021.
Test 2 pågick mellan 7 juni 2022 – 30 maj 2023.

Annette Gustafsson

Innovationsledare Örebro kommun

Ett äldre par går och håller handen, de promenerar i en vacker omgivning i grönska. Det är bara deras ryggtavlor som syns

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 29 augusti 2023