Testbädden InnoMera får näringslivet, civilsamhället, akademin och kommuner att dela kunskaper och för att utveckla välfärdsteknik.

Region Örebro län Region Örebro län

Trygghetskamera

Hur kan våra brukare få en bättre nattsömn?

Många äldre och funktionsnedsatta upplever att de har svårt att somna om de känner sig otrygga. När personalen gör nattillynsbesök blir konsekvensen ofta att brukarna sover oroligt eller vaknar och vill stiga upp ur sängen. Det kan bidra till att brukarna är trötta på dagarna och har svårt att koncentrera sig. 

Detta vi vill uppnå

Brukare:  

  • Bättre nattsömn, minskad störning än när nattpersonalen skall titta till fysisk.
  • Ökad integritet, ingen som kommer in mitt i natten.
  • Ökad trygghet med fler tillsynsbesök per natt (kortare men fler).

Personal:

  • Färre besök att utföra vilket kan ge minskad stress och bättre arbetsmiljö.

Verksamhet:

  • Ersätta fysiska tillsynsbesök med digitala där det är möjligt.
  • Sparar in på miljö och ekonomi eftersom färre resor/minskade sträckor i bilen.

Lösning som testas 

Lösningen som har testats är två stycken trygghetskameror med syfte att utföra tillsyn på distans nattetid hemma hos brukare som vanligtvis har fysisk tillsyn via kommunens nattpatrull. Syftet med lösningen är främst att ge testpersonerna en tryggare tillvaro, bättre nattsömn och en ökad integritet men också att försöka skapa en positiv syn på trygghetskameror för medborgare i Askersunds kommun.

Genomförande

Två individer med insatsen tillsyn nattetid testar en traditionell trygghetskamera placerad i deras hem, båda har sin trygghetskamera i sitt sovrum. Tillsammans med individerna har en handlingsplan tagits fram där de själva har fått bestämma vilka tider de vill att trygghetscentralen tittar till de och vad som skall göras om de inte syns i kameran. 

Resultat och lärdomar

  • Att information och alla rutiner var på plats innan testet startade igång vilket underlättade mycket eftersom alla inblandade visste vad som skulle göras, vem som skulle göra vad och att det fanns svar på
  • Att informera i god tid och gärna flera gånger om både tekniken/lösningen och arbetssätt. Det är viktigt att informera alla som kan tänkas komma i kontakt med testet, brukare, personal, anhöriga Det är viktigt att syftet och mål har framgått till alla berörda. Låt det sjunka in och informera sedan igen. Besvara alla frågor som ställs/be om frågor och funderingar för att verkligen förstå hur mottagaren känner
  • Det är viktigt att personal förstår syftet med tekniken/lösningen och att de pratar/agerar positivt och professionellt kring lösningen så att brukare, anhöriga och annan personal kan få en positiv bild/bilda sig en egen uppfattning om tekniken/lösningen
  • Att omvärldsbevaka ordentligt innan ett test startar igång. Det sparar mycket tid och energi och ger bättre förutsättningarna att lyckas
  • Mätmetoder är viktigt, ha gärna flera olika ifall det inte blir som tänkt gällande insamling av svar
  • Engagerad personal/verksamhet ökar chanserna för ett lyckat test
  • Kan innovationsledaren medverka i verksamheten kontinuerligt/när aktivitet utförs är det positivt och ökar chanserna till ett bra test och en bra utvärdering
  • Allt kommer inte att gå exakt som planerat, ha därför lite extra tid tillgodo och gå in med inställningen att saker kommer behöva korrigeras under tiden
  • En av de största lärdomarna att ta med till framtida test/projekt är att verkligen säkerställa att alla medverkande vet vem som ansvarar för vad och vad som kommer krävas av respektive funktion och vilka moment som ska utföras av vem och att göra detta innan testet startar för att verkligen få till ett lyckat test och för att kunna knyta ihop säcken och kunna påvisa vad testet faktiskt har gett när testperioden är slut

Tidsperiod och omfattning

• Utbildning: var redan genomförd sedan innan
• Planering/förberedelse: september 2022
• Testperiod: oktober 2022-februari 2023
• Utvärdering: april-maj 2023
• Slutrapport färdigställd: juni 2023

Bild på äldre herre som sover fridfullt

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 3 juli 2023