Digitalt utbildningsverktyg i VR för vård och omsorg

Kan vi öka personalens förståelse för hur en brukares vardag uppfattas och hur man ska möta en brukare med funktionsvariation med hjälp av VR?

Det är många människor i samhället som lever med olika kognitiva svårigheter och många som jobbar i ett trygghetsteam som svarar på larm märker att man får fler och fler larm som är oklara larm och att när man kommer till brukaren så beror larmet ofta på att brukaren är upprörd eller inte förstod personalen som varit där tidigare och då larmar man i stället.

Med hjälp av utbildningsverktyg i VR ville man öka personalens förståelse för hur en brukares vardag uppfattas och hur man ska möta en brukare med funktionsvariation på bästa sätt. det gör också att kvaliteten på omsorgen ökar då individens behov sätts i centrum.

Lösning som testades

Digitalt utbildningsverktyg i VR-glasögon för vård och omsorgspersonal.

Genomförande

Projektet har drivits i samarbete med Arvikas yrkeshögskola, Virotea, DigitalWell Arena och Karlskoga kommun i utbildningssyfte. Status för projektet har löpande informerats till alla deltagare som är involverade i projektet utbildningsverktyg i VR för vård och omsorg.

Projektledaren har varit tillgänglig för frågor och funderingar både via mail och telefonkontakt. Under hela testperioden har man kunnat lämna in skriftliga synpunkter. Kommunikationen med styrgrupp har skett via teamsmöten.

Personal som varit med i testet har fått sitta i lugn och avskild miljö. Efter testen har dom svarat på ett frågeformulär via QR- kod och även samtalat efteråt och tankar och reflektioner har skrivits ner efter detta.

Projektledaren fanns fysiskt på plats vid varje tillfälle testerna genomfördes. Nedan är bilder på de olika filmerna som finns i VR- glasögonen för utbildningssyfte. Det finns filmer både för Äldreomsorg och LSS.

Resultat och lärdomar

Projektmålet var att undersöka om Digitalt utbildningsverktyg i VR kunde vara ett sätt att bli tryggare, stärkta och få mer kunskap i sin roll som omsorgspersonal och få en bättre förståelse för hur man bemöter individer med funktionsvariationer. Vilket också skulle leda till en bättre arbetsmiljö.

Testresultatet visar man fått goda resultat av att testa ett utbildningsverktyg i VR glasögon. Till exempel så har personal stärks i sin yrkesroll och får en ökad förståelse för brukare med funktionsvariation så man kan uppnå ett bättre bemötande och därmed tryggare brukare. Brukare som är trygga i sin vardag har en tendens att larma mindre och behöver mindre stöd av personal vilket kan leda till effektiv och kvalitetssäker verksamhet och man frigör tid, resurser och bidrar med mindre klimatpåverkan med onödig bilkörning.

Några av de observationer man gjort under testet är att det väckte mycket känslor hos testpersonerna såsom oj så har jag sagt när jag var stressad, eller nej men så får man ju inte säga! Särskilt intressant var att personal som var utlandsfödda tog till sig verktyget mest, flera utryckte att det var lättare att förstå för man upplevde känslan som brukaren hade i olika situationer. Det kom fram under testets gång att vissa utlandsfödda är mycket osäkra på språket och har ibland tänkt att det är bättre att vara tyst och göra sitt jobb. Efter utbildningen sade flera att nu förstår jag att det kan bli ett sämre möte med brukaren fast det inte var min mening.

Tidsperiod och omfattning

Testet statade 22/3-23 och avslutades 31/5-23.

Äldre man med VR-glasögon.

Senast uppdaterad: den 29 november 2023