Projektet blev förlängt - nu fortsätter vi driva innovation och förändring!

Publicerad: 2024-05-02 13:26

Vi är glada att meddela att Testbädden InnoMera har förlängt projektet för att testa välfärdsteknik i Örebro län! 🚀

Rosa bakgrund med guldigt glitter och texten Vi förlänger Testbädden InnoMera i 1,5 år för att fortsätta förbättra livskvalitén för äldre och funktionsnedsatta i Örebro län

Nu fortsätter Testbädden InnoMera i ytterligare 1,5 år. Våra fem kommuner fortsätter samverka för att implementera välfärdsteknik för äldre och funktionsnedsatta i Örebro län.

Innovativa lösningar för ett mer självständigt liv

Under de senaste åren har vi arbetat hårt för att samla kommuner, näringsliv och forskare för att utveckla och implementera innovativa teknologiska lösningar som syftar till att förbättra livskvaliteten för äldre och funktionsnedsatta medborgare i Örebro län.

Genom att testa en rad innovationer såsom trygghetskameror, spel för stimulans, avslappningsfåtöljer, VR-glasögon och anpassade telefoner har projektet arbetat för att främja ett mer självständigt liv för dessa grupper. Totalt har 83 testpersoner deltagit i tester av välfärdslösningar och ytterligare 51 personer har svarat på en enkät om sina erfarenheter.

- Vi är stolta över våra prestationer hittills, men det är bara början. Med förlängningen av projektet kommer vi att fortsätta att driva innovation och samverkan för att fler medborgare ska kunna leva ett gott och självständigt liv, säger Sarah Bergqvist, processledare för Testbädden InnoMera.

Samverkan för samhällsförändring

Vår strävan efter samarbete och samverkan har inte bara förändrat individernas liv utan även stärkt kapaciteten hos våra samhällsaktörer att leverera högkvalitativ vård och omsorg.

- Jag tycker att det är väldigt lärorikt att vara med i InnoMera. Jag får se, upptäcka och lära mig nya saker om digitala lösningar och införa detta i kommunen. Att vara en del av detta gäng och kunna utbyta erfarenheter och ta hjälp av varandra gör att vi i Ljusnarsbergs kommun tar oss framåt i den digitala utvecklingen, säger Alexandra Tallberg, innovationsledare Ljusnarsbergs kommun.

Fortsatt framgång när projektet förlängs

Med förlängningen av projektet till 2026-02-28 kommer vi att fortsätta att driva framgång och nytänkande inom välfärdsteknik. Vi ser fram emot att erbjuda fler möjligheter till behovsinventeringar, testprojekt och samarbeten med näringslivet för att fortsätta vara en ledande kraft för förändring och innovation inom äldreomsorgen och funktionsnedsättning.

Delta i testbädden och samverka med oss!

Vi hoppas att fler kommuner i Örebro län, aktörer i civilsamhället, näringslivet och andra intressenter vill fortsätta samverka med oss och dra nytta av projektets fortsatta verksamhet. Vi uppmanar civilsamhälle, näringsliv och andra intressenter att delta i och dra nytta av projektets fortsatta verksamhet. Hör av dig för att diskutera möjligheterna till samarbete och partnerskap.

Testbädden InnoMera

Innovationsledare