Forskning i gränslandet mellan människor och teknik

Publicerad: 2024-05-06 17:22

I en värld där teknologiska framsteg ständigt omformar våra liv är det avgörande att förstå inte bara tekniken i sig, utan också dess inverkan på samhället och de enskilda individerna. Ella Kolkowska, docent inom informatik, delar med sig av sina erfarenheter som forskare i gränslandet mellan människor och teknik.

Ella Kolkowska berättar att informatik är ett stort, sociotekniskt ämne som innebär att forskarna förstår tekniken men tekniken är inte i fokus. Det intressanta är hur tekniken påverkar, förändrar och bidrar till samhälls- och verksamhetsutveckling och vilka konsekvenser den har för människorna som ska använda den.

- Användningen av tekniken har inget syfte i sig, det är bara ett medel för att uppnå högre värden och mål.

Användarcentrerad utveckling och behovsanpassade lösningar

Genom olika samarbeten, som exempelvis med Testbädden InnoMera, utforskar Kolkowska utvecklingen av tekniklösningar som är skräddarsydda efter behov och som fokuserar på användaren. Denna teknik kan antingen inriktas på att stödja den enskilde individen och deras familj och anhöriga, eller på att förbättra personalens arbetsmiljö och välmående. Hon framhåller vikten av att involvera användarna tidigt i alla testprocesser:

- Min roll är att involvera användarna tidigt i utvecklingen och identifiera deras synpunkter för hur man kan göra tekniken mer behovsanpassad enligt deras önskemål.

Aktionsforskning för praktiska lösningar

Forskningen bedrivs på ett sätt som möjliggör praktiska resultat. Kolkowska förklarar att deras arbetsmetod, aktionsforskning, kräver närhet till verksamheten för att identifiera och lösa problem:

- Vi jobbar väldigt mycket med en forskningsmetod som heter aktionsforskning [...] Det förutsätter att man är nära det som händer. Det är också väldigt roligt och även respektfullt att inte bara studera, utan att i grunden förstå förutsättningarna i det som händer.

Kolkowska betonar vikten av att förstå att varje verksamhet är experter på det de gör. Utan en djupare förståelse för människors behov riskerar man att antingen lösa problem som inte existerar eller att erbjuda lösningar som saknar praktisk nytta. Även om tekniken utgör en potentiell lösning på många av de utmaningar som samhället står inför, är det av yttersta vikt att både förstå och adressera de verkliga behoven som finns i praktiken.

- Varje gång jag är i verksamheten lär jag mig någonting nytt. Att lyssna till personalens berättelser ger insikt i en värld vi sällan ser annars. Förståelse för verksamheten handlar inte bara om att matcha teknik med behov, utan även om hur tekniken ska införas, nödvändig utbildning, tillförlitlighet och åtgärder vid teknikfel.

Orättvis bild i medierna

Kolkowska menar att medierna ofta målar upp en orättvis bild av omsorgsarbete, där de tenderar att fokusera på extrema negativa exempel.

- När man befinner sig i verksamheten upplever man något helt annat. Där möter man människor som genuint bryr sig om sina hyresgäster och arbetar hårt för att skapa en så bra miljö som möjligt för dem. Det är ett krävande arbete. Ändå ser man hur personalen varje dag gör sitt bästa för att förbättra livskvaliteten för deras hyresgäster. Det är rörande att se. Man känner sig alltid väl omhändertagen när man är där.

Balansera intressen och mål

En central utmaning är att balansera olika intressenters mål och behov. Kolkowska betonar vikten av att lyssna på alla röster och förstå alla perspektiv.

- Alla är överens om att välfärdsteknik skapar värden. Men i en social miljö finns det många olika intressenter med olika mål, intressen och värden som inte sällan kommer i konflikt. Den vanligaste utmaningen är kopplad till vems mål som ska drivas fram och varför. Det som är viktigt som informatiker är att höra allas röster. Även de som själva inte har någon röst, som exempelvis människor med kognitiv svikt. Då blir personal och anhöriga deras röster som framför deras vilja och behov.

Ella Kolkowskas arbete belyser det komplexa samspelet mellan teknik och samhälle. Genom att lyssna på användare och förstå deras behov arbetar hon för en framtid där tekniken inte bara är effektiv, utan också meningsfull och välgörande för samhället som helhet.

Senast uppdaterad: den 28 maj 2024